LET IT BE- גישת מיקסינג בנושא הפקה מוזיקלית MG STUDIO
top of page

המפיק הוציא לכם מיקסינג להפקה מוזיקלית,
מה עכשיו? LET IT BE
מאמר מאת ירון סאפר

התכתבות של ירון סאפר, מפיק מוזיקלי עם לקוח לאחר שסיים מיקסינג. את כל השיחה ואת התגובה לאחר מכן, השראה לכל העוסקים והמתעניינים בנושא הפקה מוזיקלית באולפן הקלטות

LET IT BE

התכתבות עם לקוח אחרי שהוא שמע את המיקס ששלחתי לו:

הלקוח: הי ירון מה שלומך? שמעתי את המיקס

ירון: מעולה! מה אתה אומר?

הלקוח: תראה סה״כ זה נשמע טוב, רואים שעשית פה עבודה, אבל יש לי כמה הערות, זה בסדר?

ירון: ברור מה השאלה, בכיף!

אוקי, אז ככה:

1- בהתחלה יש שם תפקיד של ההמונד, לא שומעים אותו כמעט, שומעים רק את הפסנתר. עשינו שם משהו יפה בהרמוניות וחשוב לי שישמעו את זה.

2- הפסנתר נשמע קצת מוזר, קצת בצד, וטיפה חלש – אולי כדאי להגביר אותו ממש טיפה?

3- השירה מעולה בהתחלה, ממש אהבתי.

4- ב 0:33 יש איזה רעש מוזר, מה זה? ממש שומעים את זה, אשמח שתוריד את זה.

5- 0:38, הקולות שם, הם טיפה מאחורה, אולי לקרב אותם יותר וגם שומעים אותם בעיקר בצד שמאל. תפתח אותם ימינה יותר.

6- 0:52 נכנס ההיהט, קודם כל הוא ממש חזק, משתלט על הכל – תוריד אותו דחוף. ומה שמת עליו, דיליי? זה מגניב אבל קצת יותר מידי שומעים את זה אולי תנסה לעדן את זה איך שהוא.

7- 1:05 – נכנס הבס, קודם כל הוא קצת חזק לי מידי. ומה שמת עליו הוא נשמע מוזר, וגם לא יורד מספיק נמוך בתדרים, גם לפעמים חזק ולפעמים חלש, אולי תקמפרס אותו יותר ותשים איזה אפקט אחר עליו שיהיה סאונד יותר של גיטרה בס?!

8- בבית הזה (שמתחיל ב1:05), שומעים רק את הבס וההיהט, לא שמים לב לפסנתר בכלל – זה ממש חייב להיות הרבה יותר מאוזן.

9- נכנס הפזמון – פתאום התופים נכנסים, מאוד חזק ופתאום הכל עולה בווליום. ושוב לא שומעים את הפסנתר. היה שם טייק ממש מרגש, חבל שאף אחד לא ישים לב אליו. נראה לי שפשוט תנמיך את התופים והבס, והכל יהיה הרבה יותר נכון.

10 – 1:32 – נכנסות החצוצרות. שוב עליה היסטרית בווליום, וזה כבר עולה על השירה שם. חייב ממש להנמיך את הכל, שהכל יהיה בבלאנס אחיד, נעים לאוזן כזה.

11- 1:45 – מעבר של החשמלית, ממש ממש חזק. תוריד אותה דחוף, היא משתלטת על הכל שם. בעיקר בהתחלה, אח״כ זה מסתדר עם ההמונד.

12- 1:51 – יש שם חזרה על המעבר, בעקרון יש שם שתי תפקידים, אחד בצד ימין בצד חזק, והשני שמאלה אבל יותר באמצע וגם יותר חלש. זה נשמע משהו לא מאוזן שם. או שניהם באמצע או שניהם בצדדים. וגם מבחינת תדרים אחד מאוד עמום והשני מאוד פתוח, זה לא מתחבר טוב.

13- בסולו גיטרה – היא ממש חזקה, משתלטת על הכל. בעיקר כששומים בפלפון. גם הסאונד שלה לא ממש מחמיא, יבש ומעצבן כזה. יש מצב שתוכל להנמיך אותה, ולעשות איתה איזה משהו יותר מעניין ונעים בסאונד.

14- עכשיו שאני שומע את זה, פתאום הסולו גיטרה לא נשמע הכי מרגש, קצת נתקע כזה. בעקרון יש שם עוד טייקים שעשינו, אני אבדוק אולי להחליף שם את הטייק וזהו.

15 – 2:27 שוב המצילה חזקה מידי, היא צריכה להיות מאחורה יותר (אולי כשתנמיך את כל התופים זה יסתדר).

16 – 2:40 השייקר נכנס, גם מאוד חזק. משתלט מידי. ובכללי יש קצת בעיה עם הקטע הזה (שלא קשורה אליך כ״כ), התפקיד תופים לא ממש יושב על הקצב, ולא כזה מתאים. נשמע שהוא לא דוחף טוב את הקטע. אם תוכל לסדר את זה אצלך במיקס, אשמח. אם לא אני לא יודע מה נעשה, אין מצב שנשאיר את זה ככה, זה נשמע פשוט לא עובד. וגם הם מאוד חזקים, ולא שומעים את הפסנתר בכלל. אולי פשוט תחליש אותם ממש ופחות ישימו לב אליהם.

17 – 2:53 החשמלית שם שנכנסת, שוב, ממש ממש חזקה. מוזר שככה עשית את זה, מיד שמים לב לזה. גם אח״כ ב3:23 היא ממש חזקה. פשוט תוריד את החשמלית מההתחלה ועד הסוף!

18 – 3:09 בפזמון שם שוב, הכל חזק, החצוצרות גם. ואז לא מספיק שומעים את השירה, היא נבלעת בפלייבק.

19- 3:37 סוף השיר, עשינו שם מלא קולות עם הרמוניות ודברים יפים, שומעים רק את החשמלית, זה הורס את כל הקטע הזה.

20 – הפייד בסוף, פתאום נחתך. תראה אם אתה יכול להאריך אותו. זה נשמע מוזר כרגע.

זהו עד כאן, סליחה על כל הרשימה הארוכה. פשוט זה שיר שממש חשוב לנו שיהיה מאוד מדויק ומושלם. השקענו המון בהפקה הזאת וזה חייב להיות הכי טוב שאפשר. סומך עליך!

ירון: LET IT BE

הלקוח: מה לט איט בי, מה הכוונה?

ירון: LET IT BE אחי

הלקוח: מה אתה גנוב, אני מדבר איתך לעניין. אין מצב להשאיר את זה ככה, זה פשוט לא מיקס טוב. אי אפשר להוציא את זה ככה החוצה!

ירון: ברור, אני סתם צוחק תכף עובד על זה ומכין לך גרסה חדשה!

ירון: הי, מה שלומך? שלחתי לך במייל גרסה חדשה, היא נקראת remastered 2015

הלקוח: אחלה אני אקשיב ואשלח לך הערות!

 

לסיכומו של עניין ולמי שלא הבין עד עכשיו, הסיפור הזה (לא ממש אמיתי והוא) מבוסס על מה שקרה לי כששמעתי לאחרונה את השיר של הביטלס – בגרסת המיקס המקורי שלו (ביו טיוב ובנגנים תחפשו *remastered 2009), זה פשוט מיקס ״גרוע״. אבל עדיין זה לא מפריע לאף אחד מאיתנו לחשוב ובצדק שמדובר באחד השירים היותר מושלמים שנעשו בהיסטוריה, ובטח שהוא אחד המושמעים והמצליחים בכל הזמנים.

למעשה, אין לי פה שום עניין לשפוט את המיקס שנעשה בתנאים טכנולוגיים שלפני 50 שנה, אלא להיפך. מה שאני לומד מזה הוא: כאשר אנחנו שומעים שיר טוב, שכתוב טוב, מעובד טוב, עם אמירה ורגש. אנחנו פשוט לא שמים לב לדברים האלה, וגם אם כן, זה לא יגרום לאף אחד מאיתנו לחשוב שמדובר בשיר לא טוב, או שיר שלא יצליח. וגם אם יש לנו אוזן ביקורתית, ונשמע בהתחלה את הדברים והבעיות של המיקס, לאורך זמן זה לא מה שיעניין אותנו, ובזיכרון שלנו מהשיר, המוח ידלג על הדברים האלה, ויצייר תמונה מושלמת, גם אם היא רחוקה מזה!

קחו כל שיר שאתם אוהבים ובטוחים שהוא מושלם. תשמעו אותו בדקדקנות כאילו הוא השיר שלכם שהולך לצאת החוצה, ותראו שיש לכם המון הערות על טעויות, פאדיחות, והחלטות לא נכונות בכל תהליך ההקלטה, ההפקה והמיקס של השיר. אז מה? את מי זה מעניין? שיר טוב זה שיר טוב, וזה הדבר היחיד שיגרום לו להצליח ולהיות מושמע בחוץ עוד פעם ועוד פעם. וזה הדבר היחיד שישפיע על האם ואיך השיר ייצרב בזיכרון ובתודעה של העולם בחוץ לאורך זמן.

זה היופי של המוח שלנו, הוא יודע (באופן אינסטינקטיבי ובכל תחום בחיים!) לקחת את העיקר ולהתייחס רק אליו, לשמור אותו בזכרון, ולשכוח או ליפות את הדברים שבעניו פחות חשובים (יש לזה גם צדדים שליליים בהתנהלות שלנו כבני אדם, אך את זה נשאיר לפעם אחרת).

אז פעם הבאה שאתם שולחים שיר למיקס, תזכרו שהשלב הזה הוא סופר חשוב, אבל הוא ממש לא הולך להשפיע על השיר עצמו, הוא לא מה שיהפוך את השיר לשיר טוב/ לא טוב ולא מה שיקבע האם השיר יכנס לתחנות הרדיו ולרשימת השירים הכי טובים בהיסטוריה. זה פשוט לא קשור למיקס**!

אז מה קורה כשאני לא אוהב את המיקס, או לא שלם עם התוצאה שקבלתי? התשובה שלי היא LET IT BE. ברור שתעשה את כל השינויים שצריך, ותדייק את הדברים כמה שניתן, אך עדיין תן לדברים לקרות, זה סה״כ שיר. הוא לא חייב להיות הכי מושלם והכי מצליח בעולם, וגם לא בטוח שהוא נועד להיות כזה. זה מה שעשית, זה השלב שבו אתה נמצא כרגע, זאת הרמה של היצירה שלך בימים אלה (וזה גם מושפע מהאנשים שבחרת לעבוד איתם, ומהתקציב שהשקעת בכל הסיפור), הכל טוב, תמשיך ליצור, תמשיך להתקדם, באנרגיות ובזמן שאתה משקיע בלדייק שיר אחד אולי כבר היית כותב ומקליט עוד כמה שירים. מי יודע? העיקר שתדע להשלים עם הקיים, תהנה מהדרך, תאהב ותעריך את מה שכן עשית ומה שכן יצא לך, יש לך במה להיות גאה, עשית עבודה מעולה גם אם היא לא יותר טובה משל כולם. זה שהאגו שלך חייב להיות הכי הכי, זה לא אומר שאתה לא אחלה, וזה לא אומר שאתה מוזיקאי טוב שיוצר את נשמתו לתוך השירים שלו, תמשיך לעבוד קשה, תמשיך להתקדם, הכל סבבה. או בקיצור LET IT BE!

bottom of page