איך לבחור את הסינגל שלכם? המדריך השלם להקלטת סינגל נמצא ממש כאן
top of page
מאמרים מומלצים

איך לבחור את הסינגל שלכם? המדריך השלם להקלטת סינגל נמצא ממש כאן


איך לבחור את הסינגל המנצח שירוץ אתכם?


אם אתה מוזיקאי עצמאי שרוצה להגיע לקהל רחב יותר, אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת היא להקליט סינגל שיושמע ברדיו, בטלויזיה, בטיקטוק ובסטרימינג ובעצם להיות ולהיראות בכל מקום - זה בעצם החלום שלנו לא? אבל איך אתה מגיע מהשיר שכתבת בחדר השינה שלך או לשיר שזמזמת במקלחת לשיר שמתנגן בתחנות המובילות? הנה 11 שלבים שיעזרו לך להבין את כל התהליך המורכב של הקלטת סינגל, תחזיקו חזק ותהדקו חגורות, אנחנו מתחילים!


1. בחירה של השיר הנכון. לא כל שיר שאתה כותב הוא מתאים לרדיו. אתה צריך לבחור שיר שיש לו מנגינה חזקה, מבנה ברור, ומשך סביר (בדרך כלל בין 2.5 ל-3.5 דקות). השיר צריך להיות מעניין, מרגש, ומיוחד, אבל לא יותר מדי מוזר או מורכב. שלא יהיה שונה בנוף כשמשמיעים אותו לצד 10 שירים אחרים מאותו הז'אנר.


2. להתאים את השיר לאופי של הרדיו. אחרי שבחרת את השיר, אתה צריך לחשוב איזה תחנות רדיו או ערוצים אתה רוצה שהשיר שלך יושמע. האם השיר שלך הוא פופ, רוק, מזרחי, אלקטרוני או פופ-קאנטרי, או משהו אחר? האם השיר שלך מתאים לתחנת רדיו מסויימת בארץ? האם השיר שלך מענה למה שהמאזינים באותו ז'אנר או באותו אזור מחפשים? אתה צריך לעשות מחקר ולהאזין לתחנות הרדיו שאתה ממקד בהן, ולנסות להבין מה המאפיינים המשותפים של השירים שמשדרים.


3.עוברים לשלב הדמו. לאחר שעשית את המחקר, אתה יכול לעבוד על העברת השיר שלך לדמו - גרסה פחות מורכבת ויקרה מההפקה אבל מעובדת יותר מהסקיצה של השיר, הגרסה תשמש כמעין "תבנית" להקלטה. בדמו, אתה מנגן את השיר באמצעות המפיק והמחשב, או כלי נגינה חי אחד או שניים שאתה עובד עם מפיק קשוב שיעזור לך למצוא את הסגנון שייחד אותך בכל התהליך, כי בסופו של דבר המוצר הוא אתה.


4. הקלטת השירה הסופית, הקולות וכו': לאחר שיש לך דמו שאתה מרוצה ממנו, אתה יכול להתכונן להקלטת השיר בגרסאתו באולפן. בשלב זה, אתה צריך לסמוך על המפיק לבחור את הנגנים והמוזיקאים שינגנו לך את השיר, או להשתמש במוזיקה דיגיטלית שהמפיק יעבד, אך אל תתבייש לבקש נגן ספציפי לפרויקט שלך באולפן. חשוב לבקש את כלל הדברים על מנת שהשיר שלך יהיה הגרסה הכי טובה שרצית להוציא, אך מצד שני גם אם יש לך שינוי או בקשה- להציגה בצורה מנומסת. ברגע שסיימת את כל הבקשות והשיר כבר קיבל את הצורה שרצית, אפשר לסיים את שלב ההקלטה ולהתחיל בשלב המיקס.

5. שלב המיקס: לאחר שהשיר הוקלט, המפיק המוזיקלי עובר לשלב המיקס: בשלב זה, אתה מחליט איזו גרסה של השיר אתה רוצה לשחרר, ומעדכן או משנה את המנגינה, המבנה, הסולם, המלודיות, הנעימות, הווקאל, ועוד. אתה יכול לעשות את העריכה בעצמך, או לבקש מהמפיק או ממי שאחראי לעשות את זה בשבילך.


6. שלב המאסטר: שלב המאסטר בסינגל הוא השלב האחרון בתהליך ההקלטה של שיר. בשלב זה, טכנאי המאסטרינג מעביר תיקונים ושיפורים על המיקס הסופי של השיר, כדי להבטיח שהוא ישמע טוב בכל מערכת שמע או מדיה. טכנאי המאסטרינג הקלאסי משתמש בכלים אנלוגיים וממירים ברמה גבוהה, אך כיום ישנם המון טכנאי מאסטרינג המשתמשים בכלים דיגיטליים ברמה מספקת וגבוהה שתתאים לתעשיית המוזיקה, לרדיו, לסטרימינג, לטלויזיה, למכשיר הטלפון שלנו, לרמקולים, לבמות ולמועדונים ובעצם לכל מדיה שקיימת.


7. קליפ או קליפ מילים: אם אתם זמרים או מוסיקאים שרוצים להרחיב את הקהל שלכם ולהעביר את המסר של השיר שלכם בדרך יעילה ומשעשעת, אולי כדאי לחשוב על לעשות קליפ מילים או קליפ לשיר. מה זה בעצם? קליפ מילים הוא סרטון שבו המילים של השיר מופיעות באופן דינמי ומתאימות למנגינה ולאווירה של השיר. קליפ לשיר הוא סרטון שבו השיר מלווה בתמונות או בווידאו שמתארות את התוכן או את הרעיון של השיר. למה לעשות קליפ מילים או קליפ לשיר? יש לזה הרבה יתרונות:

חוויית משתמש- קליפ מילים או קליפ לשיר מעניק למאזין או לצופה חווייה משלבת של שמע וראייה, שמעוררת את החיות, הרגש, הדמיון וההבנה שלו בעצם של כוונת השיר והמסר במילים. אם תמונה שווה אלף מילים, כמה שווה יהיה קליפ?



8.הפצה לסטרימינג ולרדיו : סטרימינג: חשוב לשלוח שיר לסטרימינג בנוסף ליוטיוב

שיר שמופץ בשירותי הסטרימינג יכול להגיע לאוזניים של המוני מאזינים ולהרחיב את קהל המטרה של היוצר. בנוסף, השיר יכול להרוויח הכנסות מתשלומי רויאלטיס שמשלמות הפלטפורמות השונות. ישנן כמה דרכים להעביר שיר לסטרימינג, כמו להשתמש בחברת הפצה או באתר אינטרנט שמאפשר לעלות את השיר בעצמך.


לעומת יוטיוב, אינסטגרם או פייסבוק, הפצה לסטרימינג נעשית ע"י חברת הפצה בהעלאה שלך ואין אפשרות להעלות ישירות את השיר ללא התיווך הזה. ישנם חברות הפצה שעובדות בתמחור לפי שיר וישנן חברות שעובדות בשיטה אחרת, כגון מנוי שנתי שבו אתם יכולים להעלות כמה שירים שתרצו. אתר לדוגמא שייתן לכם את המענה בתחום ההעלאה בתשלום שנתי הוא Distrokid , אך חשוב לקרוא בכל אתר את התנאים, אחוזי הרווחים שהם ייקחו מכם ותנאי ההעלאה. ישנם אתרים נוספים ושירותי סטרימינג נוספים כמו CDBABY ועוד.


הפצה לרדיו:


כיום, ישנם מספר חברות מרכזיות להפצה לרדיו ולטלויזיה (הדבר לא מגיע במקום קידום ממומן או יחסי ציבור, אלא בנוסף כעוד כלי).

חברות אלו, יכולות לספק לכם שירותי העלאה לסטרימינג בתוספת תשלום, אך תפקידן העיקרי הוא לשלוח לכל תחנות המדיה בישראל את השיר שלכם, לספק לכם מספר יצירה באקו"ם שהוא בעצם ההתנייה של תחנות הרדיו לפרסום שיר. ללא הפצה זו לחתנות רדיו אין הסכם זכויות יוצרים מסודר במידה ויעלו את השיר שלכם ולכן חובה לרשום את השיר גם באקו"ם.



החברות המובילות בארץ בתחום זה הן לינקטון, פטיפון ומייסונג, אך בשנים האחרונות הצטרפו להצלחה חברות רבות נוספות בשירותים מוזלים יותר, אך לא בטוח שבתוצאה שווה אל החברות שציינתי למעלה, שגם ביניהן יש הבדלי תמחור בשל הוותק והמוניטין למשל של חברת לינקטון שעובדת עם מעל 90% מהלהיטים בישראל בכל שנה.

9. קידום ממומן לשיר שלך:

קידום ממומן לשיר הוא דרך להגדיל את החשיפה וההכנסות של האמן באמצעות שימוש בפלטפורמות כמו YouTube ו-Spotify. קידום ממומן לשיר יכול לעזור לאמן להשיג יותר צופים, מאזינים, מעריצים ולקוחות. קידום ממומן לשיר יכול להיות באמצעות מודעות שמתנגנות לפני או אחרי השיר, מודעות שמופיעות באתר או באפליקצייה, או מודעות שמשתלבות בתוכן השיר. קידום ממומן לשיר יכול להיות יעיל אם האמן בחר את הקהל או הערוץ הנחשב לרלוונטי לשיר שלו.

למה כדאי לבחור בקידום ממומן לשיר? ישנן מספר יתרונות לבחירה בקידום ממומן לשיר:


- זה מאפשר לאמן להביא את השיר שלו לאנשים שאחרת לא היו שומעים את השיר.

- אפשרויות חדשות לאנשים לשמוע גם את השירים הקודמים ובעצם להגדיל את הקהל

שיירכוש את הכרטיסים להופעות, מרצ'נדייז ועוד.


10. יחסי ציבור וכתבות – במידת שהתקציב מאפשר – ללכת על יחסי ציבור מקצועיים לפי הקרדיטים ביוטיוב של אנשים שאהבתם את איך שמייצגים אותם בתקשורת. אנשי יחסי הציבור "דופקים על הדלתות", דואגים לכתבות, ריאיונות ועוד.


11. ייצוג וניהול, בחירת קהל יעד ועבודה מקיפה – אדם שינהל, ידבר בשמכם ויהיה הפנים של העסק שלכם כמוזיקאים,

על זה כבר נפרט בהרחבה בכתבה. ואתם, עבורכם - צריכים לבחור את אסטרטגיית ומה עליכם לעשות על מנת להגיע לכמה שיותר אנשים בכמה שיותר אפיקים כדי להצליח בתור זמר או זמרת בישראל.

אתם בטח, אחרי כל הרשימה המטורפת הזאת חושבים איך להתחיל את הכל המסע הזה לכיוון הפקה מוזיקלית מקורית ופה אני נמצא בתמונה.

אני מאור גולדנברג, כותב המאמר, מבין בכלל האסטרטגיות ובעצם יכול להיות זה שיוביל אתכם צעד אחר צעד כשכל הידע הזה פרוס לפניי והכל תחת קורת גג אחת ובעבודה ישירה ואישית מולי בתור מפיק מוזיקלי, מעבד, נגן, יועץ מוזיקלי​, טכנאי מיקס ומאסטרינג. בוא נמלא את הפרטים ונעשה שיחת התאמה שבה אם תבואו לאחר הכתבה הזאת, תדעו יותר על התהליך ומה שמתוכנן לנו בהפקה.

מאמרים אחרונים
חפש לפי תגיות
אין עדיין תגים.
עקבו אחרי
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Facebook Basic Square
bottom of page